Vägverket

Idag tog jag till sist och köpte den där fjärde boken i bokserien rättegång. Kändes lite tungt. Hade precis tuggat mig igenom den tredje på närmare fyra hundra sidor och hade verkligen hoppats på att den här skulle vara lite mer human. But no. Undrar hur mycket jag lär mig av allt läsande egentligen, när det ibland känns som att jag lägger mer energi på att räkna hur många sidor jag har kvar att läsa än att faktiskt lära mig vad som står i.

Blev grymt irriterad på vägverket idag med. Skulle vara i kyrkan till 17.30, vilket innebar att jag fick ge mig ut i trafiken lagom till att alla slutar jobben. Hur som helst så har jag kommit på den fiffiga idéen, att från där jag bor (vid järva krog), istället för att åka ut på motorvägen, köra in på avfarten  till Frösunda och sedan köra direkt ut på påfarten. Sen gör jag likadant på alla av - och påfarter hela vägen in till stan, där trafiken brukar vara mer måttlig. Det är dock två små moment som blir lite bökiga med det här sättet. Dels att man måste köra rakt fram i korsningarna (för att komma ut på påfarterna igen), fast man egentligen bara får köra åt höger eller vänster. Man skulle kunna kalla det olagligt. Ännu bökigare blir det om bussen ligger bredvid, vilken faktiskt får köra rakt fram. Då måste man liksom gasa, som en tok, för att hinna köra förbi bussen och sedan svänga in på dess fil innan de båda filerna går ihop till en (där påfarten börjar). Dels blir det lite bök när man från den snabbgående påfarten och med andra bilar hack i häl ska in igen, självklart sista metern innan påfarten tar slut, i den näst intill stillastående bilkön. Med den här bakgrundfaktan inser man min lättnad när jag redan från påfarten vid mig såg de digitala hastighetsskyltarna som för en gångs skull visade 50 istället för 30 vid rusningstrafik. Efter en snabb överslagsberäkning kom jag fram till att om det flyter så pass bra skulle jag nog inte tjäna nått alls på att trixa som jag brukar göra med påfart - avfart. Glad i hågen klämmde jag mig in och jobbade mig steg för steg in till "snabbfilen". Men precis när jag kommit in, och jag dessutom passerat avfarten till Frösunda, så slog skyltarna om till 30 och jag såg de röda bromsljusen tändas längre fram. Totalstopp. Och där satt jag, och kunde varken köra fram, bak, till höger eller till vänster. Tack vägverket.

Kommentarer
Postat av: Elin

Hahahaha rätt åt dig :P Synden straffar sig själv:P

Nä. jag skoja bara. Stackare

2008-10-21 @ 23:59:39
URL: http://enheltgenomtankt.blogg.se/
Postat av: Josef

Eller tvärtom. Det är totalstopp. Och man kommer till avfart, och väl uppe på påfart så har det börjat flyta mirakulöst nog, och ligger istället låångt efter. Been there, done that, have the t-shirt.

2008-10-22 @ 00:35:40
URL: http://blogg.helig.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0