Könsaborter

Så, då var man tillbaka. Har varit så galet förkyld några dagar. Men jag har i alla fall haft gott om tid för kontemplation.

För att gå direkt på sak så tänkte jag börja med att ta upp den nya abort/jämställdhetsdebatten som blåssat upp. Tydligen är det så att en del människor väljer att göra abort av den enkla anledning att barnet är en flicka. Kanske vill man ha en grabb att öva frisparkar med en dag, kanske har man fått fem flickor i följd och inte orkar vänta ytterligare nio månader på att försöka få en pojke eller kanske kommer man från en kultur där flickor helt enkelt inte är så mycket värda. Vad vet jag.

Vad jag däremot vet är att varken pojk- eller flickfoster varit speciellt mycket värda i politikers och medias ögon i Sverige de senaste åren; och ifrågasätter man den här värdegrunden blir man kallad religös fanatiker. Man ser fostret mest som en cellklump, utan medvetande eller värde. Min fundering är då: Kan någonting som saknar värde verkligen bli könsdiskriminerat? Hur som helst vill man nu förbjuda detta.

Det skulle bli rätt lusigt om de lyckades driva igenom ett sådant förbud. Tänk dig en ung tjej som kommer in på avdelningen och barnmorksan frågar varför hon vill göra abort. Hon svarar något i stil med att "i min kultur är det jätteviktigt att jag får en pojke och min heder som kvinna ifrågasätts om jag inte kan föda någon åt min man". Det blir avslag direkt, någon sådan diskriminering kan inte tillåtas. Vi måste försvara de oföddas rättigheter.

Sen kommer en annan tjej in och vill också göra abort. När barnmoskan frågar henna varför så svarar hon "jag var full, och jag träffade världes sötaste kille på den här festen, tror han hette Martin... eller var det Stefan kanske?... Aja, allt kändes så rätt men han ville inte använda kondom och så, för han tyckte att det skaver för mycket". Då är det självklart att hon ska få göra abort, det är en männsklig rättighet att ha frihet till sin kropp och sexualitet.

Jag tycker varken könsaborter eller de mer vanliga aborter som substitut till preventinmedel är något önskvärt. Men om jag måste välja så känns det ju någon stans som att könsaborterna i alla fall är genomtänkta. I ärlighetens namn har jag svårt att tro att någon i könsaborthystering egentligen bryr sig om barnet. Det är inte för att ett barn dödas man reagerar, utan för att det dödas av fel orsak. Och politiker reagerar, populism på hög nivå. Det har till och med lostnat i galoscherna hos Göran Hägglund, som även han ska tillsätta utredningar och ge sig ut i striden som de oföddas försvare.

När vi ändå är inne på populis kanske man skulle ta upp Saab och Mona Sahlins (i övrigt enligt mig den ende i Sverige som kan matcha Göran Hägglund i just populism) önskan att staten ska ta över Saab. Eller klockan är 02.02 ser jag nu. Vi sparar den till en annan dag.

Kommentarer
Postat av: Victoria

10 poäng till mighty..du skriver så skönt asså.

2009-02-26 @ 00:40:58
Postat av: mWandeby

Klockrent inlägg!!!!

2009-03-03 @ 18:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0