nvandrare

Idag har det varit en intressant dag igen. Började med att jag släpade min upp vid halv halv 9, och åkte till skolan. I vanlig ordning blev jag rätt irriterad över folk som ska räcka upp handen och komma med någon egen vinkling över frågeställningen, vilken i själva verket inte är någon ny vinklig, utan bara i andra ord exakt samma sak som vi i klassen diskuterat i 45 minuter. Ibland är det tur att jag är kristen.

Efter lektionen så skyndade jag mig hur som helst hem, hämtade bilen och mamma (för sällskaps skull) och drog till bilbesiktningen. Faktiskt första gången jag besiktigar en bil helt själv, så jag var lite förväntansfull. Väl på plats insåg jag desvärre rätt fort att det är ganska osexigt att besiktiga bilar. Plus att kaffet var odrickbart. Borde ta med Herr Rudenlöv på studiebesök till Rissnes bilprovnings kaffeautomat någon gång. Han skulle väl dö. Vad som var desto mer positivt var att bilen gick igenom utan anmärkningar, sånär som på en trasig lampa.

För att stanna kvar på ämnet bilar så tog jag, fortfarande i sällskap av mamma, och körde förbi Volvo på hemvägen; det börjar bli dags för en uppgradering. Inte för att jag har något emot Suzuki, den har tjänat oss väl. Men den börjar se ut som en trött pensionär - vars livspartner nyss dött -liksom hasar sig fram i sina tofflor och kofta och klagar på att det är kallt inomhus. Både jag och mamma fastnade för en V50, den såg elegant ut. Vi gillar elegans. Vi stod hur som helst länge där och jämförde olika modeller och liksom signalerade med allt vårt kroppsspråk att vi ville ha lite hjälp. Men fick vi nån hjälp? Nope. Kände mig nästan lite diskriminerad; mamma får ingen hjälp för att hon ser utlänsk ut, och jag får ingen hjälp för att jag ser ut som en 17-åring. Men hans min var priceless när vi sa att vi skulle ta den svarta och jag smällde upp visakortet...

Okej då, nu ljög jag. Men i mitt huvud såg det ut precis sådär. Fem stycken lediga bilförsäljare inom radien av 3-4 meter. Kände mig lite jobbigt när jag ursäktade mig och frågade en av dem om jag kunde få provsitta en bil. Och skön var den, utan tvekan. Fick provköra den med, efter att ha skrivit på 15 papper att om jag krockar den så får de sälja mina organ som ersättning. Typ. Men det gick bra, krockade den inte. Tror det blir en sån nästan. Elegans.

Om man skulle stanna kvar på ämnet invandrare. Är mitt uppe i att söka sommarjobb på advokatbyråer nu, eller sommartrainee-jobb om man ska vara något flashigare. Genomgående verkar hur som helst vara att alla skriver, på informationen om tjänsten, att de gärna ser sökande med invandrarbakgrund. På advokatbyråer är man alltså, till skillnad från hos Volvo, tydligen rätt poppis om man är turk. Kändes nästan som jag ljög när jag i mina anökningar med emfas framhävde mitt sydamerikanska arv. Men jag är ju faktiskt halvinvandrare, en andra generationers invandrare. Sen letade jag fram en bild där jag verkligen ser ut som en turk. Hoppas det hjälper. Min teori är att de planerar att ha alla nyrekryterade invandrare på framsidan av reklambroschyrerna sen. För det är verkligen så, på varenda broschyr man får är det i princip alltid minst en svart man och en kvinna från mellanöstern på framsidan, som skrattar iförda varsin märkeskostym. Om man skulle tro broschyrerna utgör invandrare 70-80 % av personalstyrkan på de större affärsbyråerna i Stockholm.

Vad har jag mer gjort idag? Var hos optikern. Eller egentligen skulle jag testa ett par bågar jag sett fett billigt på lensway. Fick den stackars expediten att springa fram och tillbaka, visa bågar, berätta om priser, ja han till och med skrev ner bågarnas produktnummer på ett papper åt mig. Tackar, bara att gå hem och beställa sen.

Nej, om man skulle sova. Skulle eveuntellt spela badminton med Felix runt lunch imorgon, och man vill ju inte vara för nyvaken. Den här gången måste jag vinna.




Kommentarer
Postat av: Victoria

haha loves it. Det är ju du som är the lead singer.

2009-02-20 @ 08:53:13
URL: http://smaskigtskvaller.blogspot.com
Postat av: Josef

Kaffe dricks aldrig ur automater. Regel nr 1 eller så.



V50 ser förövrigt ut som en slätbulle som en dressmanklädd småbarnspappa kör till kontoret. Satsa på S60 eller XC60 om det blir volvo! Det är elegans ;)

2009-02-20 @ 15:39:27
URL: http://blogg.helig.se
Postat av: Elin

HAHA, jag tror jag dör! Så klockrent med klippet!

2009-02-20 @ 23:27:40
URL: http://enheltgenomtankt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0