Lasse Kongo

Hopp, då sitter man här i lilla instängda datrummet i bara fillingar och eftersvettas, lite lagom white trash,  efter en dags hårt arbete. 26 arbetsdagar kvar, känns som julkalendern, förutom att man inte får nån choklad.

Tänkte skriva av mig lite på ämnet lasbilschaufförer. Som ni alla kanske vet så jobbar jag på ett lager, där man träffar och arbetar med en mängd olika chaufförer från olika företag och länder. Hittills har jag inte träffat en enda som talar vanlig sund svenska (och med det menar jag inte nödvändigvis enbart stockholmska; utan alla varianter och avarter av det svenska språket som en majoritet av den svenska befolkningen skulle förstå). Antingen är de från östeuropa (och då är det kanske försåeligt, även om det hade underlättat om de i alla fall hade kunnat lite engelska) eller också har de så grov dialekt att man inte kan förstå dem ändå. Värst av alla är en chaufför de på bygget kallar "Bonden". Han kom fram till mig en gång när jag var själv på min avdelning och sa någonting fullständigt obegripligt (som jag dock förstod var en fråga på grund av tonfallet) varpå jag försökte svara så vagt som möjligt. Sedan tänkte han efter en kort stund, sa något obegripligt igen, skrattade högt, dunkade mig i ryggen och gick.

Förutom SFI-kurser för alla som kör lastbil skulle det inte heller skada med såväl en charm- som intimhygienkurs. Lastbilschaufförer för så att säga ofta med sig en otrevligt atmosfär på fler än ett sätt. Förstår om trevlighetsfrågan kan blir svår, men hygienen skulle vi lätt kunna avhjälpa genom obligatiska högtrycksduschar innan någon chaufför får docka in i kajen. I östeuropeernas fall kanske blandat med avfettning och bilshampo, för en maximerad effekt.

Ja, jag måste säga att det faktiskt finns vettiga chaufförer med. DHL t.ex., där är de flesta både trevliga och välkammade. Det finns några till med, men jag kan nog räkna dem på ena handens fem fingrar.



I övrigt tycker jag att alla ägare av tyska bilar på E18 mot Oslo/Norrtälje borde skjutas. Man kommer inte fram fortare för att man kör som en dåre, det sitter nämligen 200 rödljus på vägen, vi möts ändå ett par hundra meter längre fram. Ett annat förslag, som kanske känns mer humant och i samklang med Europakonventionen och allt sånt, är att  polisen kunde stå där och i alla fall tvångskonfiskera alla nya tyska bilar för att sedan köra bort dem på skrotning. Sedan skulle ägarena få varsin rostig Opel Kadett från 87 (den med 1.4 L motor) som kompensation (alternativt en penisförstoring, vilket antagligen skulle lösa själva roten till trafikbeteendet)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0