Demokratiska rättigheter?

Hopp, då får alla gifta sig i Svenska kyrkan, oavsett konstellation. Jag är å andra sidan inte särskilt förvånad, det var bra länge sen Svenska kyrkan slutade vara just en kristen kyrka. Svenska kyrkan (egentligen borde jag inte kalla den kyrka, hm... få se... Svenska ljuständarföreningen är kanske ett lämpligare namn, nåväl) utgör idag snarast en politiskt-populistisk termometer, vars främsta uppgift är att återge samhällets idéer och utgöra politisk språngbräda för karriärpolitiker (man undrar nästan varför varken Göran Hägglund eller Mona Sahlin jobbar där, jag har svårt att tänka mig en arbetsplats som skulle passa dem bättre; antar att lönen måste vara förmånligare på nuvarande position). Och när jag skriver samhället menar jag självklart inte hela Sverige, utan kulturarbetarna på Södermalm.

Någonstans tycker jag inte att man är fördomsfull sålänge det man har fördomar om är sant, oavsett hur kontroversiellt det man tycker kan verka. Aftonbladet hade i samband med ovanstående nyhet ringt runt till massa homosexuella kändispar. Att ingen av dem var ett dugg intresserade av att gifta sig var jag kanske inte speciellt överraskad av. Däremot besannades mina fördomar, som alltså inte kan kallas fördomar längre, när samtliga antingen var just kulturarbetare av något slag alternernativt kvinnliga hockeyspelare.

Slutsatsen är egentligen att vi nu fullständigt har nedmonterat en 2000-årig äktenskapstradition för hela svenska folket, till förmån för en handfull homosexuella människor, generellt på söder, varav de flesta inte vill ha något med kyrkan att göra. Demokratin har segrat - som en av de av äktenskap onintresserade homosexuella kändispersonerna uttryckte det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0