Den politiska cirkeln, i nävarna på överklassen

Jag har en teori, närmast en konspirationsteori:

Karl Marx växte upp i ett rikt hem.

När jag växte upp i Nyköping så var det ganska många i åldrarna närmast min egen som på ett eller annat sätt var engagerade i vänsterpolitik. Eller politik och politik, det var kanske inga långa debatter. Snarare tog sig åsikterna uttryck i klädsel (svart, eventuellt vitsvartrandig) och val av hårfärg (svart, bara svart; ungefär som den gamle organisationsteorilegenden Henry Ford en gång lär ha sagt: "T-forden kan du få i vilken färg du vill, bara du väljer svart"). Nu lägger jag ingen åsikt vid åsikterna som sådana, vad som är anmärkningsvärt däremot är att en väldigt stor andel av dessa ungdomar kom från relativt, eller mycket, välbärgade familjer.

Gudrun Schyman växte upp i Täby.

Och så flyttade jag till Stockholm i samband med studierna och började gå i Södermalmskyrkan. Södermalm. Södermalm. Det är nästan så jag känner igen mig på söder, eftersom ovan nämnda klädval florerar ganska frekvent också där, även om det liksom annat mode utvecklas med åren. Det kanske är en fördom folk har (vilka generellt brukar stämma ganska bra har jag märkt), men söder brukar förknippas med bohemiska kulturarbetare sittandes ändlösa timmar - drickandes rödvin, vädrandes vänsteråsikter. Södermalm. Ettorna ligger på en och halv miljon svenska kronor.

Vladimir Lenin växte upp i ett rikt hem.

Jag har arbetat med riktiga arbetare en sommar, Coop-lagret. Gå upp 03.30 varje dag i en vecka och se hur mycket energi du har över till att lägga på viktiga frågor som t.ex. genusdebatten.

Lars Ohly tjänar 48 500 kronor i månaden och har en bostadsrätt på Södermalm.

Kina, Nordkorea och Kuba har gemensamt att de alla har störtat ett tidigare styre genom en kommunistisk revolution, och alla övergått i "proletariatets diktatur". Alla tre länder har även gemensamt att makten idag ärvs inom släkten. Man har bytt ut en kejsarätt mot en pariledarätt. Smart.

Göran Perssons gård är värderad till 40 miljoner kronor.

Staplar man upp alla råfakta borde det egentligen bara gå att dra en sluts; "överklassen" har i smyg helgarderat sig och tagit över både högersidan och vänstersidan av politiken i ett försök att lura arbetarklassen, ett genialiskt drag. När folk börjarde bli sura och putta över hur Tsaren skötte styret, ja då bytte de snällt ut honom mot sin kille i andra laget - partiledaren. Åker Fredik Reinfeldt ut nu, ja då tar de fram sitt ess i rockärmen och kilar in Mona Sahlin, och så pendlar det i all evighet! 

Oh I'm on to you



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0